De eerste 3 weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Liska Plaats - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Liska Plaats - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken

Blijf op de hoogte en volg Liska

08 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Durban

Hoi allemaal! Het heeft even geduurd, maar hier is mijn eerste blog. In verband met wifi problemen kan ik hem nu pas uploaden. Inmiddels ben ik al drie weken in Zuid-Afrika, waarvan tweeëneenhalf bij Mother of Peace.


Het eerste weekend bij Celia.

Mijn avontuur begon het eerste weekend bij Celia. Achteraf gezien een heel relaxed weekend, omdat er nog voor me werd gezorgd (er werd voor me gekookt en ik had een ipad met onbeperkte 3g). Toen ik bij Celia aankwam vond ik het al aardig wennen, omdat er geen wifi was en het water uit de douche niet altijd werkte, én omdat ik lek werd geprikt door muggen.
Toen ik donderdag 19 januari aankwam werd ik hartelijk ontvangen door Celia. ’s Avonds kwamen er 2 vriendinnen van Celia eten, waardoor er Afrikaans gesproken werd en ik mijn eerste woordjes Afrikaans oppikte. Vervolgens 2 dagen wennen aan de hitte (in een auto met airconditioning), want we gingen op safari. We vertrokken om half 6 in de ochtends (dus half 5 Nederlandse tijd), waardoor ik gelijk wende aan het Afrikaanse ritme. Bij de crocodile bridge betraden we het Krügerpark. Het was een koele dag, dus de dieren lieten zich veel zien. Ik heb zelfs nog even gereden. Dat was een van de lastigste dingen die ik heb gedaan in mijn leven, want ze rijden hier aan de linkerkant van de weg. Daarnaast is Celia’s auto geen automaat, waardoor ik de versnellingspook met links moest besturen. Maar het ging blijkbaar goed, want we leven nog!


Mijn eerste week bij Mother of peace: wennen!

Ik ben nu tweeëneenhalve week bij het project Mother of Peace, maar het voelt als 6 weken. De eerste paar dagen waren heel erg wennen. Van begeleiding is er eigenlijk geen sprake, dus Joyce (mijn huisgenootje en mede-vrijwilligster) en ik hebben alles zelf een beetje ontdekt. We zitten nu al veel meer in het ritme hier en weten beter wat we allemaal kunnen doen, bij wie we terechtkunnen en waar we aan toe zijn. Daarnaast is het super gezellig samen, wat ontzettend helpt. Ik had van tevoren nog niet stil gestaan bij het feit dat je zo veel tijd zou door brengen met de andere vrijwillig(st)ers, waardoor ik wel extra blij ben dat het klikt.
Het project.
Joyce en ik zitten in een van de vrijwilligershuisjes in een rij met allemaal andere huisjes. In die huisjes wonen de huismoeders met zo’n 6 kinderen, waar zij voor zorgen. We wonen echt midden op het terrein, en iedere ochtend rennen de kinderen die op het project naar school gaan, langs ons huisje. “Good morning” en “have fun at school” zijn een van de meest gebruikte zinnen. In de eerste week hebben we voor het eerst de kinderen die níét op het project naar school gaan, maar hier wel wonen, opgehaald. We gingen mee in het busje met Brian, een van de chauffeurs, die ons van alles vertelde over de omgeving. Daaruit hebben we geconcludeerd dat de kinderen op het project het redelijk goed hebben. In de omgeving zijn er namelijk veel mensen die geen water of elektriciteit hebben.

Qua namen gaat het ook al steeds beter. Ze variëren ontzettend. Sommige namen zijn Engels, maar andere hebben wel 5 lettergrepen en zo’n tongklak die wij Nederlanders met geen mogelijkheid kunnen uitspreken. Er is ons verteld dat we geen foto’s en namen op social media mogen plaatsen, in verband met de privacy van de kinderen. Ik zou het heel graag willen (we hebben al heel veel leuke foto’s gemaakt), maar dat kan helaas niet.

Verder blijven we lekker bezig. Zo heb ik de art room al helemaal opgeruimd en heringericht, waar ik al een aantal art classes heb gegeven. Die vielen een beetje tegen, als in dat er niemand kwam opdagen. Stukje cultuurverschil waar ik erg aan moest wennen (nog steeds een beetje). Gelukkig is er een jongen héél enthousiast over tekenen. In plaats van grote kunstlessen, ga ik nu persoonlijke begeleiding doen en met die jongen aan de slag! We gaan een logo ontwerpen voor de school van Mother of Peace. Ook gaan we illustraties maken bij een verhaal, dat wordt verkocht in de MoP-shop!
Naast de kunstlessen die ik geef en de muzieklessen die Joyce geeft, gaan we de playground opknappen, heel veel spelletjes doen met de kinderen, films kijken, een kamer schilderen en nog heeeel veel andere dingen doen. En er staan nog allemaal weekendtrips gepland, maar daar vertel ik meer over in komende blogs !

  • 08 Februari 2017 - 17:39

    Renée :

    Hi lief nichtje!

    Wat leuk om nu van jou een verhaal over je Afrika avonturen te horen!
    Zo te lezen heb je al veel avontuur beleefd!
    Ga onwijs genieten van al die lieve kindjes en van het land.

    Dikke kus

  • 09 Februari 2017 - 09:28

    Oma En Opa Van Der Plaats:

    Goede morgen .Liska fijn om iets te horen van je ,wat leuk dat je ook een paar meisjes daar uit Nederland zijn.wat is het daar prachtig .geniet lekker van alles en probeer iedereen keer toch die kinderen wat bij te brengen van jou gave ,lieverd doe voorzichtig veel liefs van ons en een dikke pakkerd van oma

  • 17 Februari 2017 - 11:57

    Evelien:

    Hoi Lis, leuk om je ervaringen tot nu toe te lezen! Fijn dat het goed klikt met je huisgenoot! Geniet lekker daar. Hier is het maar koud X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Liska

Hoi! Ik ben Liska, 17 jaar oud en ik kom uit Lochem. Momenteel heb ik een tussenjaar en die besteed ik deels in het zonnige Zuid-Afrika! Geen idee of ik de discipline ervoor heb, maar ik ga in ieder geval mijn best doen om een blog bij te houden!

Actief sinds 30 Jan. 2017
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 2487

Voorgaande reizen:

18 Januari 2017 - 14 April 2017

Zuid Afrika!

Landen bezocht: